Impactvol leidinggeven begint bij jezelf

en doe je samen

Voor professionals en leiders in de non-profit sector

Ik bied een breed scala aan workshops en leergangen op het gebied van leiderschap die ik op locatie kan aanbieden. Alle workshops en leergangen worden door mij in afstemming met de organisatie op maat aangepast naar de behoefte en noodzaak van het moment. 

Zie hier een greep uit mijn aanbod. Neem contact op voor meer informatie of voor het plannen van een vrijblijvende intake. 

Imcompany trainingen, training op maat, bedrijfstrainingen, leiderschapstrainingen, training weerstand

Workshops

Omgaan met weerstand

Weerstand is energie…Mensen willen wel verandering, maar liever niet veranderen…..lekker paradoxaal, maar wel waar. Hoe reageer jij op weerstand van jouw medewerkers? Vind jij weerstand ook zo ingewikkeld?

We leven in een wereld van verandering. En bij verandering hoort weerstand. Of je nu leidinggevende bent, professional of een adviserende rol hebt? Als je met mensen werkt, kom je in aanraking met weerstand. En hoewel we weten dat weerstand bij het leven hoort, blijven we er mee worstelen.

Waarom? Omdat het net zoveel zegt over jou als over de ander. De ander wordt ergens in geraakt, jij wordt ergens in geraakt. Weerstand is actie-reactie. De discussie wordt gevoerd op de inhoud. De daadwerkelijke weerstand speelt zich af op emotioneel niveau. En daar ligt ook de opening om weerstand om te buigen.

Sturen op resultaat

  • Hoe moedig je jouw medewerkers aan tot kwaliteit en resultaat?
  • Hoe zorg je ervoor dat jij niet degene bent die hard werkt?
  • Hoe zorg je ervoor dat er op de werkvloer actief gewerkt wordt aan oplossingen die door iedereen worden gedragen?
  • Hoe zorg je ervoor dat resultaat wordt bereikt in plaats van discussiëren over de oplossing?

In gesprek over ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag wordt vaak als een ingewikkeld en beladen onderwerp ervaren, voor zowel melder als (onbewuste) dader. Dit maakt dat het gesprek hierover spannend is voor alle partijen, vaak ook voor de leidinggevende. Tijdens deze training besteden we daarom aandacht aan die elementen die zo’n gesprek lastig of spannend maken. Denk bijvoorbeeld aan waarheden die tegenover elkaar komen te staan, emoties die het gesprek over dreigen te nemen en oordelen die in het proces ontstaan. Hoe regisseer je dit als leidinggevende in een gesprek en net zo belangrijk: wat gebeurt er met jou in zo’n gesprek en hoe ga je daar mee om? Een training vol praktijk en oefenen.

Adviseren zonder oplossen

Herken je dat? Je bent adviseur en je kerntaak is adviseren. Echter in de praktijk voel je de druk om met oplossingen te komen. Terwijl dit de verantwoordelijkheid is van de lijn. 

  • Hoe blijf je als adviseur bij je kerntaak van adviseren?
  • Hoe ga je om met het appèl van oplossingen aandragen.

Trainingen

Basis leergang leiderschap

Een basis leergang over leiderschap, bedoeld voor operationeel leidinggevenden. Hier besteden we aandacht aan alle basis leiderschapsprincipes zoals:

  • Wie ben ik als leidinggevende?
  • Strategie en leiderschap
  • Onderdeel van het grotere systeem
  • Begeleiden van verandering
  • Coaching van medewerkers
  • Situationeel leiderschap
  • Teamontwikkeling en groepsdynamiek
  • Reflectie
  • Conflicthantering
  • Sturen op resultaat

De kunst van leiding geven aan verandering Flyer.pdf

Leiding geven aan veranderprocessen op de werkvloer

Er bestaat geen perfecte verandering. Bijna iedere verandering is vol ups en downs. Een hobbelige weg met veel onzekerheden, onverwachte omstandigheden, stress, emoties en soms zelfs wanhoop. Het resultaat is nooit exact datgene wat jij (of de organisatie) voor ogen had.

Het eindresultaat is dus niet het succes wat aan de tekentafel beoogd is, maar de betekenis die in de praktijk voelbaar wordt nadat alle ups en downs doorlopen zijn. In de zorg gaat dit over het verhaal wat de patiënt, de bewoner of de medewerker trots vertelt.

De training

Deze leergang gaat over de rol van leidinggevende als bruggenbouwer van de oude naar de nieuwe situatie. Een situatie waarin je als leidinggevende nog te maken hebt met de uitdagingen in het hier en nu en waarin je team mee te nemen hebt naar een nieuwe onbekende bestemming. Wat een klus. 

Tijdens deze training besteed ik aandacht aan:

  • Hoe je als leidinggevende je medewerkers begeleidt tijdens het veranderproces zonder van het resultaat af te wijken
  • Omgaan met "oude koeien" die de kop op steken
  • De psychologische veiligheid positief te beïnvloeden
  • Het nieuwe verhaal betekenis te geven
  • Afscheid te nemen van het oude om het nieuwe te verwelkomen
  • Om te gaan met weerstand
  • Meer autonomie en eigenaarschap voor de verandering te creëren.
  • Welke leider jij wilt zijn in tijden van verandering. 

En in al deze onderwerpen ontmoet je als leidinggevende vooral ook jezelf. Als bruggenbouwer tussen het oude en het nieuwe worden alle patronen (helpend en niet helpend) uitvergroot. In tijden van onzekerheid kijken mensen namelijk naar hun leider. 

Persoonlijk leiderschap voor zorgmedewerkers

Het wordt steeds belangrijker voor medewerkers om zichzelf aan te sturen binnen de context van werk en privé. Verantwoordelijkheid nemen, samenwerken, autonomie. Het zijn begrippen die steeds vaker terugkomen, maar wat betekenen ze precies daar waar individu en organisatie samenkomen.

Hoe zetten medewerkers hun kwaliteiten en talenten vol in en kennen ze tegelijkertijd hun beperkingen.

  • Tijdens deze leergang gaan medewerkers aan de slag met de volgende vragen:
    Wat is jouw persoonlijkheid en aanleg?
  • Hoe interacteer jij met je omgeving?
  • Wat zijn jouw persoonlijke overtuigingen en welke oude opvattingen en patronen neem jij mee, die jou in jouw huidige context niet meer dienen?

Je ontwikkelt jouw persoonlijk leiderschap door jezelf beter te leren kennen en vanuit hier nieuwe perspectieven te ontwikkelen. Om vanuit autonomie opnieuw te kiezen en regie te nemen.

Persoonlijk leiderschap voor leidinggevenden in de zorgsector

Je hebt de medewerkers die je verdient, wordt er wel eens gezegd. Als leidinggevende heb je een voorbeeldfunctie. Er wordt naar je gekeken. Wat je doet weegt zwaarder dan wat je zegt. Vooral datgene wat je onbewust uitstraalt heeft grote impact op het team. 

Des te belangrijker om jezelf te leren kennen, als mens en als leidinggevende. Vragen waar leidinggevenden mee aan de slag gaan?

  • Wat zijn je overtuigingen en patronen die ik bewust of onbewust meedraagt in mijn leiderschap en hoe beinvloeden deze het functioneren van mijn team?
  • Wat gebeurt er in de interactie tussen mij en mijn medewerkers?
  • Wie wil ik zijn als leidinggevende en welke stap kan ik daarin zetten?
  • Wat zijn onze gezamelijke patronen als team leiderschap en wat hebben we hierin te doen?

Download hier de folder voor de maatwerktraining "Leiding geven aan verandering"

De kunst van leiding geven aan verandering maatwerk
PDF – 1,5 MB

Review van deelnemers

Mieke is een zeer gedreven persoon die goed kijkt naar anderen en doorziet wat anderen beweegt en ondersteunt door hier woorden aan te geven. Ik heb de training Persoonlijk Leiderschap mogen volgen bij het Radboudumc, wat een zeer bijzondere training was die je leert goed naar jezelf te kijken en in verbinding te staan met de ander. Mieke kan dit proces zeer goed begeleiden met meerdere diepgaande tools die zij ter beschikking heeft. Daarnaast is zij ook gewoon een bijzonder prettig mens in de omgang en werkt zelf met veel gevoel en zachtheid waardoor je jezelf ook sneller open kunt stellen. Niets is gek bij haar en ik kan haar dan ook zeker aanbevelen. 

- Manon -

Zorgprofessional

Mieke is een zeer bekwame maar bovenal betrokken vrouw. Ze toont lef in het begeleiden van mensen en groepen, maar blijft dichtbij zichzelf én daardoor bij de ander, wat een sfeer van vertrouwen schept. Haar eerlijke en oprechte manier van begeleiden, kan - naast haar nieuwsgierige ondertoon - net dat beetje extra bieden wat begeleiding van Mieke tot “een cadeau aan jezelf” maakt. Een aanrader!

- Anne Mieke -

Huisarts en praktijkeigenaar